mojeauto.pl

Forum motoryzacyjne

Zaloguj się

Szukaj na forum

O forum

Forum kierowców - Twój samochód - Citroen C3

Twój samochód - Citroen C3

uruchomianie na ciepło

~jasz

Zgłoś komentarz do moderacji 2013-07-14 | 10:13

Pisze na kilku forum.Ciepły silnik C 3 1.1 nie chce odpalić.Rozrusznik kręci a silnik jakby nie dostawał paliwa.Komputery warsztatowe nie pokazują błędu , z jeżeli już to z uporem to czujnik położenia wału korbowego.Co ciekawe od jesieni do wiosny nie ma tego problemu.

strona 1 (z 1) Odpowiedz odpowiedzi wyświetlaj:

marko1

Motoryzacyjny ekspert

marko1

Miasto: Stargard Szczeciński

Auto: Toyota Aygo

Zgłoś komentarz do moderacji 2013-07-14 | 12:01

Rozumiem że silnik kręci a mimo to nie zapala.
W tym wypadku trzeba sprawdzić zapłon, układ zasilania i kompresję. Zapłon jest dość prosty do sprawdzenia, wystarczy kabel od świecy zbliżyć do dobrego uziemienia. Nie ma iskry? Najprawdopodobniej uszkodzony jest: moduł zapłonowy, rozdzielacz zapłonu ,czujnik Halla albo czujnik położenia wału korbowego.
Narzędzie do symulacji systemu zapłonowego przyspiesza proces sprawdzenia czy sam moduł zapłonu i cewki wytwarzają iskrę. Jeśli podczas symulacji iskry są generowane, problem leży po stronie rozdzielacza lub czujnika położenia wału korbowego. Brak iskry sugeruje awarię modułu zapłonowego lub cewki. Pomiar oporu pierwotnego i wtórnego cewki zapłonowej wykluczy lub wskaże nam winowajcę.
Problemy z modułem zapłonowym i rozdzielaczem zazwyczaj wiążą się z poluzowanym, połamanym lub skorodowanym okablowaniem. Jeśli mamy do czynienia z system bez rozdzielacza, a z czujnikiem Halla, trzeba sprawdzić napięcie referencyjne czujnika (VRef) i uziemienie. Czujnik musi mieć 5V albo będzie zupełnie bezużyteczny i nie wygeneruje żadnego sygnału (co powinno wyrzucić kod błędu). Zmierz VRef pomiędzy zasilaniem czujnika a uziemieniem (przy użycia bloku silnika jako uziemienia). Nie widać 5 V? trzeba wtedy sprawdzić czy okablowanie albo styki nie są skorodowane. Słabe uziemienie da taki sam efekt jak słabe napięcie referencyjne. Należy zmierzyć różnicę napięć pomiędzy kablem uziemienia czujnika a uziemieniem bloku silnika. Różnica większa niż 0.1 V wskazuje na słabe uziemienie. Trzeba sprawdzić zamocowanie i okablowanie.
Jeśli czujnik Halla ma prawidłowe napięcia i prawidłowe uziemienie, trzeba sprawdzić co ma na wyjściu. Jeśli podczas próby rozruchu napięcie nie spada, oznacza to uszkodzony czujnik.
Jeśli jednak produkowany prąd jest wystarczający ale nie dociera do świecy, należy wizualnie ocenić elementy rozdzielacza, wirnik i wtyczki. Prawdopodobnie któraś z tych części jest uszkodzona.
Jeżeli silnik kręci i jest iskra a mimo to nie odpala to pierwszą rzeczą jest sprawdzić pompę paliwa.
W starszych silnikach, z gaźnikiem, należy ręcznie pod pompować paliwo i sprawdzić czy benzyna tryska do gaźnika. Nie tryska? Możliwe usterki to mechaniczne uszkodzenie pompy paliwa, zablokowany zawór iglicowy gaźnika, zatkany przewód paliwowy albo filtr paliwa.
W nowszych silnikach, z elektronicznymi wtryskiwaczami paliwa, należy podłączyć miernik ciśnienia do listwy wtryskiwacza. Jeśli po przekręceniu kluczyka nie ma ciśnienia należy sprawdzić pompę paliwową, przekaźnik pompy, bezpieczniki i okablowanie. W wielu samochodach można też spotkać przełączniki bezpieczeństwa które odcinają dopływ paliwa, należy go sprawdzić. Brak paliwa może być też spowodowany utrudnieniami przepływu w przewodach paliwowych lub zatkany odpływ ze zbiornika (baku). Oczywiste jest, że należy też sprawdzić poziom paliwa w baku.
Może się też zdarzyć, że paliwo jest mocno zanieczyszczone albo "przechrzczone" alkoholem. Jeśli przed awarią zalaliśmy "do pełna", powodem może być kiepskiej jakości paliwo.
Przy elektronicznych wtryskiwaczach (EFI) dobre ciśnienie na listwie wtryskiwaczy nie koniecznie oznacza, że paliwo jest wtryskiwane. Przy dobrej pracy wtryskiwaczy powinno dać się słyszeć charakterystyczne klikanie, jeśli tego nie słychać należy sprawdzić ich napięcie i uziemienie. Inną przyczyną może być uszkodzony moduł sterowania silnikiem, który może nimi nie sterować. Może być też uszkodzony system zasilania EFI. Niektóre systemy EFI działają na podstawie sygnału podawanego przez czujnik położenia wałka rozrządu. Utrata tego sygnału może unieruchomić wtryskiwacze.
Jeśli paliwo dochodzi do silnika, to problem może stanowić zła mieszanka paliwo/powietrze. Może być zasysane "lewe powietrze", a mieszanka która powstaje po prostu się nie zapala. Zawór recyrkulacji spalin (EGR) może być zablokowany w pozycji otwartej, odłączona rurka zaworu PCV też może być przyczyną. Należy sprawdzić wszystkie rurki/przewody dolotowe i posłuchać, czy podczas próby odpalenia nie słychać dziwnych odgłosów zasysania.
Jeżeli silnik dostaje paliwo i iskrę a mimo to nie zapala.
Silnik, który dostaje paliwo i iskrę, nie zasysa lewego powietrza powinien zapalić. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to słabą kompresję. Przy silnikach z paskami rozrządu jest bardzo możliwe, że pękł pasek, co dodatkowo może spowodować poważną usterkę silnika (jeśli tłoki spotkają się z zaworami).
Krzywki mogą się zaciąć i połamać jeśli w wyniku przegrzania odkształca się głowica lub łożyska nie są odpowiednio smarowane. Odkształcenie krzywek może następować podczas "zimnych startów" silnika, poniżej 0 stopni kiedy używany jest zbyt gęsty olej. Awaria krzywek może też wystąpić podczas pracy silnika na wysokich obrotach i poziom oleju jest zbyt niski.
W takim przypadku pierwszym testem jaki trzeba wykonać jest pomiar kompresji na poszczególnych cylindrach. Przy np. wypalonym zaworze, kompresji może nie być w ogóle i jeśli dotyczy to 2-3 cylindrów, silnik nie zapali.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą też może unieruchomić ślinik, jeśli martwe będą 2 cylindry. Ale większość silników 6 i 8 cylindrowych zapali nawet z niesprawną uszczelką. Jeśli jednak ten element jest uszkodzony może dojść do przecieku płynu chłodniczego do cylindrów i spowodować tzw. hydrolock (blokada silnika przez dostanie się wody do cylindrów).

strona 1 (z 1) Odpowiedz odpowiedzi wyświetlaj:

Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2018